Wednesday, August 19, 2009

Al kisah exam final sesi 08/09

Assalamualaikum..

Sesi 2008/09,aku d taun4 kuliah perubatan univ ainshams, kaherah, republik arab mesir.Exam final taun ni lain sket dr sesi2 sblmnye.univ Ainshams yg sblm ni trkenal dgn examnye yg abes lbh awl brbanding univ2 lain nmpknye mnukar status itu.kali ni exam final univ ainshams pada sume taun pngajian abes lbh lmbt brbnding univ cairo,mnyebabkn ade yg sdikit pelik n tensen.namun aku sbgai snior rileks aje.exam awl ke lmbt ke same aje hihi maka trmaktublah bhw exam final taun4 ainshams brmula pd 14jun n bakal berakhir 13julai.

Sama jg dgn exam final sblm2nye,aku mule mngatur langkah n strategi maut utk mngatasi mslh studi last mint yg stiap taun ku hadapi.maka aku mnukar wktu tido ku ke sbelah pg slps sbuh tnpa tido mlm sjak sbln sbelum trikh exam demi mngabeskn silibus2 yg byk.Pabila wktu exam,mmg aku xjngke utk disibukkan n dipenimkn dgn bnde2 yg xde kaitan pn dgn exam.demi lulus sume sbjek trus n balik ke mlysia lame2 maka aku msti brjaya..kataku dlm hati dgn pnuh smngt hihi namun,sesungguhnya ALLAH itu mmpunyai prancangannya yg trsndiri..rupe2nye musim exam final ku pd sesi ini pnuh dgn adegan yg diluar jngke..

Tanggal 10jun09,ptg rabu sblm maghrb,3hr sblm aku exam paper yg pertama,aku trime msg dr Pres yg mmbritahu bhw ade junior kmalangan di suez.innalillah..aku ucap dlm hati.mg mreka sume xtruk sgt.Inilah pristiwa prtama yg brlaku di musim exam fnalku.aku mmbls msg trsebut dgn memnta Pres update aku ttg kndisi mreka di sane.pd tgh mlmnye br aku mngetahui ttg keadaan sbnr yg brlaku.aku luangkn gk ms utk turun ke cc arma pd tgh mlm tu,trase t'jwb ku utk amek tahu gk ttg ape yg tlh brlaku.stelah itu aku berjaga utk studi sbagaimana biase.pkul 3.15pg nipah msk dlm blk ku n bgtau bhw mreka dh smpai g hspital fransawi.maka die mngajak aku utk pegi brsamanye ke spital.wpn stil byk yg blm trbaca,aku sbgai snior turut trpnggil utk trut serta di spital trsebut utk mlihat keadaan mreka.

maka brpagi lah aku di spital trsebut.mmg mnginsafkan diri sndr pabila mlihat 2org juniorku trlantar di atas katil di tmpt emergency.br ku tahu n sedar bhw bila2 ms sj tubuh sehat ku skrg ini blh diuji n diambl kmbali oleh tuan empnye nye..stelah mndpt tahu brkenaan dgn jasad arwah ammar yg tlh tibe di hspital yunani berhmpiran dgn arma maka aku brgegas pula ke sane,mnziarahi jasad ammar buat kali trakhir sblm ia dimndikan n disolatkn.ammar smprna brpkaian,bgaikn bak sdg tido nyenyak..iAllah beliau berada di kalangan mreka yg mndpt keredhaanNYA.pkul930pg hr khms aku meminta diri dr rakan2 di spital yunani utk blk ke arma dhulu brsama dgn irfan.pd pkul 11 aku trlena di katil,irfan sudah awl2 lg lena di atas tilam dibwh.maka itulah tidurku stelah hmpir 24jam tnpa tido huhu..aku brpuas hati dpt mmberi khdmat n mnghadirkn diri di kala brlaku musibah yg mnimpa rakan2 ku.wpn aku nye dpt mgnhadirkn diri namun itulah sj yg mmpu aku lakukan.stelah hr itu,aku kmbali studi utk exam community mdicine yg makin mlambai2.pmergian ammar scare mngejutkn tntunye mmberi kesan pd diriku,apatah lg khilangan sahabt n rakan pergi mnghadap Yg Maha Esa adalh bkn sesuatu yg brlaku tiap2 taun or berlaku scare berkala.

maka itulah peristiwa di mnggu prtama aku mnghadapi exam.ahad 14jun aku exam essay commed,kmudiannye pd 17jun aku exam oral pula.blk jln kaki dr exam,aku trus merebahkn bdn di atas tilam empuk yg sedia mnnti utk menerima bdnku yg brpeluh kpanasan.sdg lena tido,maka trjadilah pula peristiwa kedua yg lngsung xdijngke.aku dkjutkn dgn pngumuman bhw brlaku kbakaran di arma.bnde prtama yg trlntas di pikiranku;ni sape plak buat lawak ade kebakaran tgh3 hari gini..aku nk tido ni.tp wpn agk mamai aku tetap bgn utk mnjenguk ke luar blk.ku lihat jiran ku bergegas kluar blk n bgtau ade kabarakn brlaku.alamak..blm puas ku tido dh trjd bnde ni namun aku redha.pd sngkaan ku kbakaran trsbut adalh bese sj.mmg dh brlaku 3-4 kali kbakran kecil d blk pnghuni yg lalai dlm aktivit memasak mreka.namun sbgai percaution aku tetap turun ke bwh stelah hnye smpat mnggapai paspot n hanset sj stelah mnyarungkn bj.

aku trun ke bwh mlalui tngge dlm keadaan asap sudah memenuhi ruang tngga..huhu mmg cuak n tkot gk.bmbg tkot pngsan or lemas dlm asap yg tebal.namun ku gagahi jgk utk trun laju2 brsama kwn2 lain.smpai sj dibwh aku cb mngagak blk sape kah yg mnjd mngse.aku trkjut pabila rupenye blk trsebut adalh blk lame ku dl,sblm aku brpndah ke blk abg zuhdi skrg ni.kbakarn brlaku dgn marak.xde pape yg dpt dislmtkn kcuali amat sdikit.buku2 medik lama ku yg msh di blk itu pn turut mnjd abu.kjadian ini mmbw pngertian yg ckpu brmkne kpdku ttg nikmat air n letrik yg slame ni aku dk nikmati tnpe putus.slame 3hr 2mlm bngunan ikhwah arma tiada bkalan air n letrik,sdngkn aku bkl mngahdapi exam 5hr lg..huhu mmg besa ujian nk exam kali ni.wpn rmai yg lari mnumpang tmpt len namun aku tetap setia di blk ku.di kala siang tiada mslh utk studi namun di kala mlm agk trtekan pabila tiade chaya yg dpt mnyuluh huruf2 di buku.akhir 2hr sblm exam maka nikmat air n letrik yg dtarik buat smntare itu dikmbalikn smula oleh Allah Yg Maha Berkuasa.aku trus studi n brsedia utk mnghadapi exam forensik yg kian mnjenguk..isk3

stelah slesai exam forensik,maka aku amat brharap agr tiada lg ape2 kjadian yg akn brlaku.aku nk exam..isk3 bg org yg dh slesai exam tiade tekann yg dirasai.tp bg yg msh exam maka brtmbh2 la tekanan yg menimpa.namun harapnku itu hnyelah mmpi indah di siang hr.stelah brlakunye kbakran trsebut,n stelah bbrape msyrt dibuat oleh Pngarah MSD dgn AJK pnghuni,maka trsebarla pula angin2 sepoi yg mmg mnguji ksabaran ku.trsebarla pula brite ttg MSD ingin mngosongkn arma pd musim cuti summer ini n para pnghuni diminta utk memindahkn barg masing2..huhu tribulasi n cbaran dtg lg.brtmbh kusut n serabut la otak ku yg tlh kian pnuh n padat dgn hfalan2 dr buku2 medik yg ssh sgt nk lekat dlm kpale.brmula dr situ maka kdengaran byk gosip2 n jngkaan2 liar dr para pnghuni berkenaan dgn nasb smue pnghuni nnti..

maka akhirnye stelah byk sngkaan2 -ve yg mnimpa pngarah MSD bak krn kputusannye yg amat drastik n melulu maka diadakn mjls yg diberi nama mjls dialog pnghuni arma dgn pngarah MSD.mgkn mjls tu pttnye di bg name mjls pmberitahuan oleh pngarah MSD sj krn mntaliti pngarah pd mlm tu adalh bkn krn ingin mndgr n mnimbang pndangn n pndpt para pnghuni bah kn lbh kpd ingin mmbritahu alasan2 utk mnghalalkn tndakan mnyruh para pnghuni kluar dr arma n kputusan trsebut lngsung tidak blh diubah suai atau ditunda.wpn hmpir dgn exam opthal 3hr lg aku turut trun utk mmberi sokongn moral n smpt gk memegang microfon utk melontarkn pndangan ku.namun stelah rmai yg mnyuarakn suare hati masing2 yg xstuju dgn kputusn trsbut namun pngarah tetap dgn pegangannye dlm hal ini.aku pn mnjd tawar hati n xsudi pn utk mnjamu makann yg disediakn utk para pnghuni d kntin stelah slesai mjls trsbut.exam opthal dihadapi dgb sbaik mngkin wpn proses prsediaanya trgnggu dek isu trsebut.

paper last skali ENT..aku dh xdpt nk jngke ape lg yg telah Allah tntukn utk brlaku dlm aku bersedia utk mnghadpi sbjek last ini.aku hnye redha sj lah dgn ape jua yg didatangkn olehNYA utk mnguji hamba2nye samade bersyukur di kala sush n senang or hnye pndai brsyukur dikala senang shj.alhmdulillah prsiapan utk exam ENT brlaku dgn baik.tiada lg kjadian luar dugaan yg mnjengah hidupku dlm tmpoh trsbut.aku mrasa pelik pulak pabila tiade pape yg brlaku pd mnggu itu stelah 3mnggu sblm ni pnuh dgn adegan2 n kjadian2 yg xdiduga.mjrlah sume itu dpt dihadapi dgn sbaiknye..

pd hr aku ingin brtolak blk mlysia,20jul09,rslt exam ku dh kluar n hnye leh cek gune fon.msh blm kuar kt web.pd tika itu aku kt epot so mmg ade berdebar dgn rslt.dgn persediaan exam yg kelamb kabut n huru hara aku tetap yakin aku akn lulus..tp aku tetap bersedia utk mnghadapi kmngkinan ALLAH nk uji aku lg dgn mnyuruh aku amek durr pd taun ni.stelah 3sesi pngajian aku exam tnpe durr mane tahu pd taun 4 ini wpn snior2 kate agk senang tgk2 aku kne amek durr gk.bbrape hr d rmh aku blm dpt tahu lg kputusan ku.rslt di web agk lwt kluar sbb univ ingin amek duit byk2 dl dgn mngecaj studnt2 yg cek rslt gune fon..huhu

alhmdulillah..3hr slps dk d rmh maka rslt ku kluar.aku lulus.rslt lbh ok dr taun 3.syukur:)bl mngenangkn blk kisah2 yg trjadi smasa aku nk exam dl,ade yg duka n ade yg suka.itulah hslnye bl exam lmbt2..mcm2 la leh brlaku.org len dh abes exam,okla dieorg.bg yg dk tgh exam effeknye tntu lbh mngganggu akal pikiran.

wslm..;)

4 comments:

Learner said...

haha... entry ko ni mnyebabkan ak terkenang kesah2 exam aritu...
btul la.. taun ni mmg bnyk dugaan pelik2.... haha

alhamdulillah..kita sme lepas..just pray for faiz yg akan amik exam paper yg dia postpone aritu.. 1 sept dia exam, iA...

siKURUS_yg_RABuN said...

ehmm....hargailah saat2 sementara masih bergelar student nih....best.. hehe - saiful tmn guru.

mizuna said...

bila baca catatan ni mcm baca novel ayat2 cinta plak..terbayang fahri(^_^)

mizuna said...

bestnya dapat rasai suasana mcm ni..