Thursday, October 9, 2008

Kembali Ke Medan Perjuangan

Assalamualaikum

alhmdulillah beg sume sudah siap di pack dgn bntuan mak ayah. bkn tndenye aku ni 'anak emak', tp krn mak ayah ku mmg cncern dgn anak2nye hihi 3okg yg diberi oleh emirates kpd stiap penumpangnye cb ku pnuhi dgn sckupnye, moga2 tnpe trlebih byk sgt. trkurang xpe, leh kasi kt org yg memerlukan kt klia nnti.

skrg masih pg..br 0730 n flight aku dr kb 1650. ayah mmg suh packing awl2, br xtrtnggal pape kn. br la dpt g ke airport dgn tenang n steady ;) so smbl mnunggu hingga ke wktu utk berangkat ke airport, aku updatela blog kjap. smbl2 niat psni nk kemas2 blk n cuci rmh sket. rs sedih kn nk tngglkn rmh, so at least kne ade smbangn la sket kt rmh. ms aku blk mlysia aritu rmh lam keadaan ok n bersih, so arap2 nye bl aku kmbali ke mesir aku tingglkn rmh dlm keadaan lbh bersih dr ms aku blk aritu kih3 besa cita2 tu.

ms cutiku kali ni mmg dh dispendkn dgn sbaiknye, pd pndangnku. w'pn aku byk gk tido n mkn je, tp mase2 yg brlalu dgn mak ayah n famili mmg mengisi jiwa n emosi yg kdg2 mudah 'kering' bl berada d oversea. tnpe mak ayah n kluarge d oversea, kdg2 kite nmpk life smple n mdh je apatah lg aku ni blom kawen kn. life is jst diri sndr n kwn2, tu je yg nk kne hndle n hadapi. tp bl blk mlysia, br la nmpk skop kehidupn ms dpn ku yg lbh luas. aku pnye mak ayah n adik bradik utk dilayan n dibntu pd ms dpn. aku pnye spupu utk dijalinkn silaturrahim slalu. aku pnye mak n ayah sdare yg mgkn pd ms dpn memerlukn khidmatku dlm bidang perubatan. n aku jg pnya kwn2 sek ren dl n sek men, yg mmpunyai fikrah n pemikiran n matlamat idup yg mcm2 gaya. itu blom lg dikire kakitgn hospital yg bkl mnjd rakan sekerja ku nnti.

klu xkene cara, mmg aku akn trsisih nnti. akn gagal nk msk dgn mereka sume ini dgn sbaiknye, dlm misi utk mnjd ahli kluarge yg baik n sling mmbntu n mnjd kwn yg jg baik n understanding. sumenye kne dibuat kerana ALLAH Taala shj smstinye. namun tidak dapt tidak, tnpe disedari trkadang kite jg trkejar2 keredhaan n kebahagiaan mnusia trhadap diri kite, hinggakn trabaikn prinsip2 n lunas2 khidupn [yg arapnye ckup islamik] yg sntiase kite pegang n amalkn sjak dl.

ms yg diluangkn bersama mak ayah dlm kete smase mnuju ke mane2 destinasi mnjd wktu pling berhrge. krn pd ketika itu, mak ayah byk mmberi nsht n berkngsi pndangn dgn ku ttg khidupn n pmblajaran ku. oleh krn rslt ku yg ckup2 mkn je utk taun 3 yg lalu, maka ayah mak ku mnggesa aku spy improve lg pmblajaran n stop involve dgn bnde lain. mmg sjak awl taun 3 lg ayah dh xkasi aku aktif sgt lam prsatuan, namun ku tetap truskn krn aku rs aku leh hndle lg. namun rsltku tlh mmbuktikn yg aku xmmpu nk hndle jwtn dlm persatuan n pmblajaran skaligus pd wktu yg same. org len yg hebat2 n otak pick up mgkn ok je bg mreka. mgkn mreka mmpu utk cemerlang dlm plajaran n pd ms yg same sgt aktif dlm aktiviti persatuan. aku bkn sperti mereka.

brpersatuan n berorganisasi mmg pnting, itu mmg aku xdpt nk nafikan. ia mmberi pluang kpd kite utk perform n improve certain skills dlm diri kite yg mgkn kdg2 gagal dicungkil n diasah smasa pmblajarn scr formal lam klas. skil utk berucap di hadapn khalayak rmai, skil utk berkngsi pndpt dlm meeting, skil utk mempertahankn pndapt n berhujah, n pd ms yg same mnjaga hati org lain, n sbgainye. sume bnde ni mmg xdiajar dlm klas, n tiade trmaktub dlm mane2 buku teks kementerian pndidikn mlysia. untungnye, pd ms dpn kite akn lbh berkaliber n matang dlm mnghadapi pelbagai situasi khidupan n di tmpat krja, n jg kerenah2 mereka yg diskeliling kite krn dlm berpersatuan sume elemen2 ini turut ade. 

sbgaimana kalam yg masyhur oleh Sayyidina Ali K.W : kebenaran yg tak disusun n di organize dgn baik akn dikalahkn oleh kebatilan n kejahtan yg trsusun n berstrategi. [lbh kurang mksudnye]. 

maka di sini aku ingn mngajak kpd sume wrge mahasiswa n mahasiswi yg msh blaja agar melibatkn diri dgn aktiviti persatuan w'pn sekejap shj atau sdikit. ini amat pnting utk memstikn diri kite mudah adapt dgn suasana skeliling apabl trjun ke medan kerjaya nnti.

ayah ku kdg2 ade intrview fresh graduate yg dtg mtk keje. n bl blk rmh mmg ayah ku akn crite ttg intrview trsebut. scr kesimpulannye yg dpt aku catatkn kt sini, kebanyakn fresh graduate gagal utk menguasai basic skill dlm temuduga. n lbh parah lg, apabile ditnye ttg bidang atau kursus yg mreka ambl d univ turut gagal direspon kn dgn sbaiknye. ade yg gagal speaking dgn baik, ada yg kurg keyakinn diri, ada yg dressing xkene tmpat [pakai jeans g interivew huhu] n sbgainye. 

oleh krn kite sume smstinye berkerja dgn mnusia n akn menguruskn hal ehwal kesihatan mnusia yg pnye hati n prasaan, bkn robot, maka skil komunikasi yg baik n tatasusila yg ckupnye mmg amat diprlukn. w'pn ilmu pnuh dada, tnpe komunikasi yg baik maka sume itu akn sia2. aku sndr mngakui yg diriku agk lemah lam aspek ini hihi entahla mngapa. mmg sndr nk improve dr smasa ke smasa. kne byk blaja dr pemerhatian diri sndr trhdap mreka2 yg tlh dewasa n berpnglaman. krn sume ini kdg2 adalh natural skil. ade org yg dilahirkn sbgai pmimpin. org tgk die je mmg dh tau die lyk memimpn. ade yg natural speaker, tnpe ade latihn khusus die mmg dh ade keyakinn utk ckp kt dpn org rmai.n byk lg natural skil yg dianugrahkn olehNYA kpd hmba2NYA yg trpilih.

maka, bg aku n sape2 yg xde klebihn2 trsebut scr natural maka kite prlu usaha lbh sket utk mndptknnnye. byk knlah blaja dr pnglmn org lain n pemerhatian sbb kite sume xpnye umo yg pnjang utk merasai sume pngalamn2 yg tlh dihadapi oleh generasi2 sblm kite. sbb itulah, pd pndptku Al Quran diturunkn dgn dipnuhi dgn kisah2 nabi n kaumnye pd ms trdahulu. spy kite sume dpt blaja dr kisah mreka sume n jgn ulangi kesilapn yg tlh mreka sume lakukn shingga diazab oleh ALLAH Taala.

tnpe kisah2 pngajarn sbgini besenye kite akn jd ego n berlbihn yg kyakinan. besela kn org muda, msh bersmngt n amat bertenaga. namun dlm byk segi smngt n tenaga trsebut tlh disalurkn ke tmpt2 yg xberfaedah n sia2 krn usaha n ikhtiar yg kite lakukn xkene pd tmptnye, mgkn krn ego utk bertnye org yg berpnglmn trlbh dahulu. jdlah org yg bijaksana, yg byk 'blaja' dr khidupn skeliling dgn scr informal n dpt mnggunakn 'ilmu' yg dipelajari itu utk mnafaat diri sndr n org skeliling. jgn anggap sume ilmu berada dlm buku, atau dlm klas atau di perpustakaan. reality of life bkn berada di dlm itu sume. realiti of life berada dlm insan2 yg berada di skeliling kite, yg tlh trlebih dhulu mkn garam dr kite n yg tlh mngalami jatuh bgn dlm khidupan.

smg kite sume trus gah dlm perjuangn kite..iaitu mncari keredhaan ALLAH Taala. utk ckp mmg senang, "mncari keredhaan ALLAH Taala". namun apabile kite spesifikkn care2 n utk mempraktikkn nye dlm khidupan sharian kite, maka tntu shj trkire pndpt atau teori yg blh didgr yg kdg2 realisitik mhupn tidak. yg berpijak di bumi nyata di realiti khidupan mahupn hnyelah pmikiran2 atau iade2 yg sparuh masak yg dicanangkn oleh mreka yg hnye suke utk berteori. hiduplah hidup kite dgn bijaksana, krn hidup kite amatlah skjap n pendek.

2 comments:

Anonymous said...

'realiti tak seindah fantasi'..

salam..
yups...keep on going..
everytime we are searching for new knowledge n experience to proceed our life..

selamat kembali ke medan~!

MS Rizal said...

Salam akhi.
Satu perkongsian cerita yang baik. Pendekatan yang membuatkan pembaca rapat dengan penulisnya.